עו"ד גיא קולן הוסמך על ידי לשכת עורכי הדין בישראל בשנת 1998, לאחר התמחות אצל השופט המחוזי בדימוס ומבקר המדינה- עוה"ד יוסף שפירא. היה בין ראשוני עורכי הדין בישראל שפיתחו התמחות ייחודית בדיני זכיינות, תוך התמודדות עם אתגרים שונים שנוצרו עקב היעדר חקיקה ישירה המסדירה תחום זה בישראל. בתחילת דרכו המקצועית שימש כיועץ משפטי ובהמשך גם מנהל פיתוח עסקי ברשת ארומה. עם השנים רכש עו"ד קולן יידע ייחודי ורב ערך בליווי משפטי של רשתות זכיינות וזכיינים. בניית חוזה זיכיון היא מלאכת מחשבת בעלת חשיבות עליונה ואף מכרעת לרשת המזכה. מטרתו של חוזה הזיכיון לייצר תיאום ציפיות עם הזכיין, ובהמשך גם להגן על נכסי הרשת המזכה. חוזה זיכיון שנבנה באופן לא נכון, ללא ראייה אסטרטגית ובלי שעומד מאחוריו ניסיון נצבר של שנים רבות, עלול לקרוס בעת מבחן. מצד שני, זכיין אשר אינו מלווה על ידי עו"ד לזכיינות, שמכיר את כל הסיכונים האפשריים, ואשר יודע באילו טקטיקה יש לנהל את המו"מ מול הרשת המזכה, עלול להותיר את הזכיין במקרה המבחן חשוף בצריח, באופן לא סביר. צוות משרדו של עו"ד קולן נבחר בקפידה ועובר הכשרה ארוכה בתחום הזכיינות. המשרד מחולק לשני תחומים עיקריים – עסקאות זכיינות וליטיגציה בזכיינות.
בראש כל תחום עומד שותף בכיר, בעל ניסיון של מעל 20 שנים כעו"ד. עו"ד קולן מנהל את תחום העסקאות במשרד, הכולל ליווי עסקאות זכיינות על כל סוגיהן, הן זכיינות מקומית בישראל והן זכיינות בינלאומית, במסגרתה ניתן ליווי לרשתות ישראליות בחו"ל, וליווי לרשתות בינלאומיות בישראל. השירותים המשפטיים בהם מתמחה עו"ד קולן כוללים עריכת הסכמי זכיינות במודלים עסקיים שונים ומגוונים בשוק המקומי, עריכת הסכמי זכיינות בינלאומיים באנגלית, מתן מעטפת משפטית לרשת זכיינות וזכיינים בכל הנוגע להסכמי הלווין להסכם הזכיינות – הסכמי שכירות, תוך התאמתם למודל זכיינות; הקמות חברות ועריכת הסכמי מייסדים בין בעלי המניות של החברות המזכות או של קבוצת הזכיינים, תוך שימת דגש על סוגיות ייחודיות וסיטואציות רלבנטיות. תחום נוסף אותו מלווה עו"ד קולן מזה שנים רבות הוא מיזוגים ורכישות של רשתות זכיינות. רכישת רשת זכיינות הינה אתגר שתחילתו בבדיקת נאותות המחייבת הבנה והיכרות עם מאפייניה של רשת זכיינות, והמשכה ביצירת הסכם המגן על האינטרסים של הרוכש בראי הסיכונים הקיימים במקרים כאלה. וכמובן ליווי משפטי בעת רכישת ומכירת סניפים פעילים של זכיינים, תוך מתן הגנה המבוססת על ידע נצבר כך שזכיין הרוכש עסק, תוך תשללום ממון רב, לא יגלה בהמשך הדרך הפתעות לא נעימות אשר מעמידות לעיתים את כל העסקה בסכנה.
ענף הזכיינות בישראל (כמו גם בעולם) נמצא בעלייה מתמדת. העולם הקמעונאי הולך ומתכנס למותגים מוכרים, ובעליהם מבינים שהדרך הנכונה לפתח אותם היא באמצעות מודל הזכיינות. מכאן נוצר צורך הולך וגובר בעו"ד המתמחה בזכיינות, אשר מבין את הצרכים המשפטיים של רשת זכיינות מתפתחת, את ההגנות הנדרשות, באופן שלא יאפשר פגיעה בנכסי הרשת המזכה, אשר נצברו בעמל רב ואשר משרתים, מלבד את הרשת המזכה, גם את כלל הזכיינים. זכיין שמחליט לפגוע באותם נכסים צריך להתקבל בחומה משפטית בצורה וגבוהה, אחרת יש סכנה אסטרטגית לאופן התנהלותה התקין של הרשת, ובמקרים קיצוניים, אף לקיומה. מודל הזכיינות הוא בראש ובראשונה מודל משפטי, המורכב מחוזים, נהלים ואכיפה. מכאן החשיבות של עו"ד לזכיינות בחייה של רשת הזכיינות. עו"ד לזכיינות הוא דמות דומיננטית וחשובה להתנהלותה של רשת זכיינות. הוא למעשה מהווה את הרשות המחוקקת (הסכם הזיכיון) והרשות המבצעת (באמצעות אכיפת הסכם הזיכיון). הן בניית הסכם הזיכיון, והן אכיפתו, צריכים להיעשות תוך שימוש בניסיון נצבר רב ככל האפשר, מלווה באוריינטציה עסקית ואינטליגנציה ריגשית, והכל תוך הבנת נפש הזכיין, הלך מחשבתו, שאיפותיו וחששותיו, מצד אחד; ומצד שני נדרשים לו, לעו"ד לזכיינות, גם הבנתם וראייתם מראש של הסיכונים והאתגרים העומדים בדרכה של רשת מזכה.
רשת זכיינות בעולם העסקי המודרני מצפה כיום מעוה"ד לזכיינות לחשיבה מעמיקה, הן בשלב כתיבת חוזה הזיכיון והן בשלב אכיפתו. לא ניתן לייצר חוזה זיכיון טוב בלי ניסיון חיים בתחום זה. לא ניתן לגשת בצורה מקצועית לסכסוך עם זכיין, בלי שליווית מאות סכסוכים עם זכיינים. ליווי משפטי בתחום הזכיינות מחייב חשיבה אסטרטגית, עשרה מהלכים קדימה, אחרת עלולים הרשת והזכיין להיקלע לסיטואציות בעייתיות שניתן היה להימנע מהן עם מעט שכל ישר והרבה ניסיון.
עו"ד המתמחה בתחום הזכיינות חייב לדעת להבנות הגנות משפטיות טובות ללקוחותיו, אך באותה עת, לנהל בשמם מו"מ ענייני ויעיל שיביא בסופו של יום את הצדדים לעסקה. האיזון בין השניים, דהיינו שמירה על האינטרסים של הלקוח, מחד, וחתירה לקלוזינג, כלומר להתממשות העסקה, היא האתגר של עו"ד לזכיינות. שלב המו"מ בין רשת מזכה לזכיין הינו רגיש ומלווה בחשדנות וחששות. עו"ד לזכיינות יודע להפריד את המוץ מהתבן, ולהוביל את הצדדים באופן מקצועי אל הזוגיות. בסופו של יום, מדובר בחתונה, ולכן מצופה מעו"ד לזכיינות שינהל את המו"מ תוך מתן כבוד לצד השני. מודל הזכיינות אינו סימטרי. הוא מציב את החברה המזכה בעמדה חזקה יותר משל הזכיין. זכיין שמרגיש שכפו עליו להתקשר בעסקה שהוא אינו שלם איתה, הוא פצצה מתקתקת לרשת. הזכיין צריך להיכנס לעסקה בעיניים פקוחות. הוא חייב להבין עוד במהלך המו"מ את הרציונל שעומד מאחורי מודל הזכיינות. עו"ד לזכיינות ישב בסבלנות עם הזכיין ועם עורך דינו, ויסביר להם מה הרקע ומה הסיבה לכך שהמודל בנוי באופן כזה. בארגז הכלים של עו"ד לזכיינות של מענה לכל שאלה של הזכיין או עורך דינו, תוך הפניה לדוגמאות רבות מהחיים, בהתבסס על ניסיון נצבר של מאות מקרים דומים. כך בונים עם זכיין מערכת יחסים בריאה ושקופה, ומקטינים את הסיכוי לתסכול וחוסר הבנה הנובעים מכך שלא שאין תיאום ציפיות מלכתחילה.
ניסונו רב השנים של עו"ד קולן בתחום הזכיינות, אפשר לו ללוות מגוון רחב מאוד של תחומים הפועלים בזכיינות. להלן דוגמאות:
Food business
בתי קפה (ייצוג רשת סי קפה מקבוצת דור אלון, ייצוג רשת קפה נמרוד, ייצוג רשת קפה ליון, ייצוג רשת קופי טיים, ייצוג רשת תחנת לחם וייצוג זכיינים של לנדוור, גרג, ארומה, ארקפה, ביגה, בליקר בייקרי, קפה קפה, קקאו, בנדיקט, מתוקה, קומפניא, קופיקס, רולדין);
בתי קפה בריאותיים (ייצוג רשת קפה לואיז, וייצוג של זכיינים של רשת פרש קיטשן);
מסעדות סושי (ייצוג רשת אושי אושי מקבוצת הסוהו, ייצוג רשת טאטאמי, ייצוג רשת סושי רחביה וייצוג זכיינים של אצה, נגיסה, ג'אפניקה, ריבר, ווק אוואי) ;
מסעדות המבורגר (ייצוג רשת סוסו אנד סאנס ורשת בורגר סלון, ייצוג רשת BP, ייצוג רשת WOLFNIGHTS, ייצוג רשת פיתה בסטה, ייצוג זכייני BBB, ייצוג זכייני בורגרים, ייצוג זכייני שמונה);
שניצליות (ייצוג רשת שניצל קוקי, וייצוג זכיינים של השניצליה, שניצליין);
גלידריות (ייצוג רשת קרמרי דה לאקלייר, רשת The Gelato Factory, רשת Frost, רשת BELLAMIA, ייצוג זכייני ג'ט לק, ייצוג רשת יוגוס, ייצוג רשת קצפת, ייצוג רשת דלי קרים, ייצוג זכייני אלדו, ייצוג זכייני גולדה, ייצוג זכייני וניליה, ייצוג זכייני וניליה SOFTSERVE, ייצוג זכייני ל'גופרה, ייצוג זכייני צ'ילבוקס,
חנויות נוחות (ייצוג רשת עולם הממתקים, ייצוג רשת קנדילנד, ייצוג זכייני אייס בר);
מרכולים (ייצוג רשת סופר יודה, וייצוג זכיינים של שופרסל אקספרס);
מעדניות (ייצוג רשת באשר פרומז'רי);
דוכנים (ייצוג רשת מיסטר פרצל, ייצוג רשת פרשופ, ייצוג רשת בי פרש, וייצוג זכיינים של רי בר);
ברים (ייצוג רשת לאגר אנד אייל, ייצוג רשת בוגארט, ייצוג רשת מייקס פלייס, ייצוג זכייני פטריקס
חנויות תבלינים (ייצוג רשת אותנטי, ייצוג רשת ממלכת החלבה, ייצוג רשת קליית שפע טבע, ייצוג רשת SUMSUM)
חומוסיות (ייצוג רשת בית הפול, ייצוג רשת חומוס אליהו, ייצוג רשת שפע חומוס, ייצוג רשת החומוס של ארז, ייצוג זכייני חומוס כספי, ייצוג זכייני חומוס ברדיצ'ב, ייצוג זכייני פלאפל בריבוע)
מסעדות מאכלי עמים (ייצוג רשת הטריפוליטאית של בכור, ייצוג רשת דונקי, ייצוג רשת יאמן סטריט, ייצוג רשת סביח פרישמן, ייצוג רשת עראיס מחניודה, ייצוג רשת
מסעדות דגים (ייצוג רשת בני הדייג)
מסעדות איטלקיות ופיצריות (ייצוג רשת פאט ויני, ייצוג רשת גומבה, ייצוג רשת רפאלו, ייצוג רשת פסטינה, ייצוג רשת דון פרדו,ייצוג רשת ל'פיצה, ייצוג רשת FASTA PASTA, ייצוג רשת פסטה בסטה, ייצוג זכייני רשת ויויונו, ייצוג זכייני פיצה האט, ייצוג זכייני פיצה דומינוס, ייצוג זכייני פסטה פיורי, ייצוג זכייני תרזה)
מאפיות (ייצוג רשת האופה מבגדד)
מסעדות לממכר שווארמה (ייצוג רשת טורק לחמאג'ון, ייצוג רשת יאשקה)
קצביות (ייצוג רשת סרוסי אלי)
ייצוג רשת פלאפל בלגי
Non food business
מוצרי צריכה (ייצוג רשת גוד פארם מקבוצת רמי לוי);
חיות בית (ייצוג רשת פט ביי, ייצוג רשת גרובר פארם, ייצוג רשת עולם של חיות, ייצוג רשת אנימל דיל, ייצוג רשת קואלה סנטר);
מרכזי גמילה (ייצוג רשת אלן קאר הבינלאומית);
תיווך נדל"ן (ייצוג רשת ריאלטי אקזקיוטיב הבינלאומית, ייצוג רשת המרכז לנדל"ן, וייצוג זכיינים של אנגלו סכסון, אר.אי.אס, קלר וויליאמס).
גמולוגיה ויהלומים (ייצוג רשת איי.ג'י.אל אינטרנשינל);
גינון וגידולים (ייצוג רשת הידרושופ).
מכוני בריאות וכושר (ייצוג רשת 123 לייפסטייל, רשת וואן ביט)
סלולר (ייצוג רשת אוניקס, ייצוג זכייני רשת טאצ', ייצוג זכייני רשת סמארטפון)
חנות לממכר מוצרי אופטיקה (ייצוג רשת אקס ריי)
ביגוד (ייצוג רשת באבלס, ייצוג רשת הוגו בוס, ייצוג רשת פלאטין)
מוצרי אידוי (ייצוג רשת בריזי קלאודז)
חנויות מוצרי ניקוי (ייצוג רשת ג'ונסון קלין)
חנויות לרכישת אלכוהול (ייצוג רשת היבואן, ייצוג זכייני LAVISH)
שירותים אינטרנטיים (ייצוג רשת כאן)
מוצרי טיפוח (ייצוג רשת לוטוס, ייצוג זכייני לקה)
מועדוני קריוקי (ייצוג רשת MEON THE MIC)
חוגי העשרה (ייצוג רשת ממריאים)
מכונים ללימוד תיאוריה (ייצוג זכייני VR DRIVE)
חנויות לממכר מוצרי פנאי (ייצוג זכייני ג'נטלמן)
חנויות אופנה (ייצוג רשת SAVE MY BAG)
חנויות צעצועים (ייצוג זכייני עידן 2000)